Pokračujeme v našom seriáli článkov o tvorbe eshopu v systéme atomer.sk. Dnes sa pozrieme na to na čo nezabudnúť z hľadiska optimalizácie pre vyhľadávače (to je tá obľúbené mágia skrývajúca sa pod skratkou SEO).
Návštevnosť je to, čo potrebuje každý eshop, či malý, alebo veľký a jedným zo spôsobov ako ju k sebe priviesť, je pokúsiť sa ju získať z vyhľadávačov (u nás zatiaľ v podstate „len“ google). Práve k tomu slúži súbor techník, ktorých cieľom je optimalizovať web tak, aby bol vyhľadávačmi hodnotený na vybrané frázy (kľúčové slová) čo najlepšie, získal tak popredné pozície a vďaka nim čo najviac návštevnosti – SEO.
Dôležitou súčasťou tohoto procesu je vhodné nastavenie textov a vybraných tagov na samotnej web stránke (čiže pre nás v našom eshope na platforme atomer.sk). Prejdime teda k zhrnutiu samotných možností, ktoré v tomto atomer ponúka. Len ešte vopred upozorňujem, že je veľmi dobré mať hotovú analýzu kľúčových slov aby ste vedeli vybrať pre naše použitie tie najvhodnejšie. Bez nej je prípadný pokus o optimalizáciu len streľba naslepo. Niečo trafiť môžete, ale guľky budú lietať kade tade.
Pre účely optimalizácie, nás zaujímajú hlavne textové časti na web stránke, keďže to sú tie, ktoré vyhľadávač „prečíta“ bez problému a na ich základe vie určiť, o čom daný web a jeho konkrétna podstránka je. Podstatné pre nás budú okrem všetkých možností pridať textový obsah, title tag, nadpisy rôznych úrovní od H1 nižšie a meta tag description.
1. úvodná stránka
Jednou z najdôležitejších podstránok každého webu, je jeho úvodná stránka. Práve sem bude smerovať veľká časť návštevnosti a práve ona býva najčastejšie vhodná k optimalizácii na všeobecné kľúčové slová, ktoré mávajú veľkú hľadanosť.
Je dobré dať si dokopy aspoň 2 – 3 krátke odstavce textu, v ktorých jednoducho opíšeme návštevníkovi kde sa dostal, čo na danom webe nájde a priamo v texte mu pridáme aj odkazy na ďalšie podstránky, kam môže ďalej smerovať (interné prelinkovanie práve z dlhších textov, je jedna z veľmi zanedbávaných, no dôležitých častí optimalizácie).
Atomer ponúka na tento účel správu úvodnej stránky v sekcii:
Stránky -> úvod
Tu máme možnosť pridať textový obsah, ktorý sa zobrazí na úvodnej podstránke, ako prvá položka ešte nad produktami.
V niektorých prípadoch by bolo vhodné presunúť text na homepage nadol, a poskytnúť tak konverznejší priestor hore, na úvode podstránky a nad zalomením, produktom, aby sa im dostalo viac pozornosti. To zatiaľ Atomer neumožňuje a zostáva dúfať, že táto možnosť časom pribudne.
Dôležité je tiež nastavenie title tagu pre úvodnú podstránku, čo tiež nájdeme v tejto sekcii, stačí sa prepnúť hore záložku SEO.
2. produkty, kategórie
Ako v produktoch tak aj v kategóriách budeme znovu riešiť hlavne textový obsah čiže popisky ku kategóriám a jednotlivým produktom a tiež ich title tagy. Smerujeme teda do sekcie „E-shop -> tovar a kategórie„, kde sa nám tieto možnosti ponúkajú po rozkliknutí vybranej kategórie (alebo pri jej pridávaní).
Znovu platí vyššie napísané – krátky text v pár odstavcoch vysvetľujúci kde sa návštevník ocitol, čo v danej kategórii nájde s uvedením konkrétnych príkladov aj s prelinkovaním na dané produkty bohate stačí.
Title tag v tomto prípade bude ešte stále pravdepodobne všeobecnejšia fráza s vysokou hľadanosťou, vystihujúca konkrétnu kategóriu produktov.
Čo sa týka produktov samotných, editácia je veľmi podobná tiež v sekcii „E-shop -> tovar a kategórie“.
Title tag by tu však už mal byť čo najšpecifickejší – stavaný na mieru priamo produktu. Nemusí to byť nutne len jeho názov, v závislosti na konkrétnom tovare sa často oplatí pohrať aj s prívlastkami a prídavnými menami.
Ak napr. predávame zelené tričká s potlačou green lantern, tak title tag „Green lantern – tričko zelené“ bude pravdepodobne lepší ako „tričko“, „tričko zelené“, či „green lantern“.
Samotný textový obsah pri produktoch je vec často zanedbávaná. Nie každý si uvedomuje, že existuje mnoho eshopov, ktoré na niečo ako tvorbu popiskov nemajú zdroje (čas, alebo financie) a preto sa s tým ani nezaoberajú. V takom eshope je následne popisok buď žiadny, alebo len základný z XML feedu výrobcu daného produktu. Taký je tam ale prakticky nanič. Rovnaký popisok totiž má na webe takmer určite aj sám výrobca a X ďalších eshopov, ktoré ho majú v ponuke.
Ak ich chceme v pozíciách vo vyhľadávaní predbehnúť, nedokážeme to tým, že budeme rovnakí, alebo horší, ale musíme byť naopak lepší a robiť veci inak. Na popiskoch produktov by sme si preto mali dať záležať. Práve sem vieme dať najviac textu, ktorý bude užitočný nie len pre účely samotnej optimalizácie, ale hlavne pre návštevníka. Vieme ním nie len získať návštevnosť z vyhľadávača, ale návštevníka navyše aj presvedčiť, že našiel čo hľadal a že práve u nás by to mal kúpiť.
3. pozor na štruktúru menu (interné prelinkovanie)
Mnohé eshopy robia veľmi často hlavnú chybu čo sa týka optimalizácie, v návrhu kategorií. Atomer ponúka v správe produktov výber viacerých kategórií, v ktorých môže byť produkt súčasne zaradený a bola by obrovská škoda to nevyužiť.
Prvou častou chybou býva, že kategórií sa navrhne málo a také, ktoré nie sú prirodzene hľadané. Nikoho nezaujíma, že vieme kreatívne pomenovať naše kolekcie spodného prádla názvami ako „klasik“, „komfort“, či „sexy“. Ruku na srdce, keby ste hľadali na internete spodné prádlo, skúšate frázy ako „komfort slipy XXL“?
Kategórie by mali byť minimálne z hľadiska title tagov a ešte lepšie aj samotných ich názvov, jasne definované frázami, ktoré majú dostatočnú hľadanosť (samozrejme s tým, že rozvrhnutie musí byť aj naďalej hlavne logické a nie zmätočné). Pre spodné prádlo preto napr. môžu byť hlavné kategórie – pánske a dámske a v pánskych následne zanorené podkategórie „slipy“, „boxerky“ atď. Vznikne nám tak namiesto jednej nič nehovoriacej kategórii komfort, kategórií viacero (slipy, boxerky, pánske spodné prádlo), ktoré už majú aj nejakú tú hľadanosť.
Ak našu sekciu „komfort“ nutne na webe chceme, nech sa páči, spravíme si jedno menu z kategórií podľa našich firemných rozdelení a budeme mať delenia na rôzne kategórie dve.
Práve to totiž máme – možnosť vytvoriť si hneď niekoľko skupín kategoórií a je škoda to nevyužiť.
Často sú napr. hľadané aj výrazy ako „lacné XXX“, či „XXX v akcii“. Prečo nevytvoriť jedno menu a kategórie špeciálne cielené len na tieto frázy? V praxi napr. „Spodné prádlo podľa ceny“ môže obsahovať podkategórie „lacné spodné prádlo“, „spodné prádlo v akcii“, „spodné prádlo vo výpredaji“, ale aj „luxusné spodné prádlo“. Bum. Práve sme vytvorili 4 podkategórie, na veľmi hľadané frázy, ktoré by sme inak nemali kde zacieliť.
Druhou častou chybou je dynamické menu. Menu, ktoré nie je defaultne otvorené, ale práve naopak – jednotlivé podkategórie sú zanorené a skryté, až kým si človek nerozklikne danú hlavnú kategóriu. Užívateľ to prežije, vyhľadávač tiež, no lepší stav je, keď sú všetky kategórie viditeľné.
Pre užívateľa preto, lebo vidí všetko a ušetria sa pre neho zbytočné kliknutia – eshop sa mu ľahšie používa.
Pre vyhľadávače preto, lebo odkaz na každú podsekciu smeruje aj z homepage a ďalších podstránok čo priaznivo pôsobí na cirkuláciu odkazovej šťavy na samotnom webe a môže to svojim dielom prispieť k lepšiemu hodnoteniu jednotlivých kategórií.
Len samotným vhodným návrhom kategórií sa dokáže často zdvihnúť návštevnosť eshopu, ktorý ich mal navrhnuté zle, aj niekoľkonásobne. Zanedbať to sa naozaj neopláca.
4. Meta tagy
Poslednou pre niekoho nedôležitou vecou, je nastavenie meta tagu description. Atomer ponúka túto možnosť v rámci „seo nastavení“ pri stránakch, produktoch aj kategóriách.
Samotný meta tag description podľa všetkého nemá na pozície vo vyhľadávaní vplyv, no je to text, ktorý môže vyhľadávač zobraziť na jeho stránke s výsledkami vyhľadávania. Je to ten krátky úryvok pod názvom (title), ktorý môže veľmi dobré poslúžiť na to, aby sa hľadajúci rozhodol ísť z vyhľadávača práve k vám. Google ho generuje buď automaticky, alebo si poslúži tým, čo mu sami zadáme. A ako platí aj pri mnohých iných možnostiach – nevyužiť to by bola škoda 🙂
Práce na optimalizácii pre vyhľadávače týmto všetkým, ale ani zďaleka nekončia. Dôležitých ukazovateľov, ktoré berú do úvahy vyhľadávače a ktoré vieme nejak ovplyvňovať je ďaleko viac, no to už je téma na iný článok (ak nie rovno na sériu, či celú knihu). Len pre úvodné nastavenie eshopu sa zatiaľ uspokojíme s vyššie spomenutými možnosťami.