Týmto článkom začíname menší seriál pre všetkých, ktorí by radi založili eshop a skúsili si internetový predaj.
V našich predchádzajúcich článkoch sme sa venovali porovnaniu jednotlivých skupín eshop riešení (eshop na mieru vs. na prenájom, opensource eshop vs. eshop na prenájom), kde sme okrem iného odporúčali začať s eshopom na prenájom. Je to z ponúkaných riešení hlavne pre začiatočníkov asi najideálnejšia možnosť – náklady (ako finančné tak časové) sú minimálne a nie je potrebná ani žiadna pokročilá technická znalosť.
Ako riešenie na ktorom si taký postup predvedieme sme zvolili slovenský atomer.sk, ktorý v porovnaní s konkurenciou ponúka asi najnižšie ceny, porovnateľnú funkcionalitu a zároveň samotné jeho rozhranie je dosť jednoduché a intuitívne.
Keďže sa jedná o prvý diel dlhšej série článkov, začneme z ľahka – úvodným objednaním, resp. vyskladaním si modulov podľa našich potrieb. Budeme brať pri tom brať v úvahu modelovú situáciu – štart malého eshopu, ktorý dosť hľadí na úvodné náklady.
Pri výbere modulov na atomer.sk máme dosť široké možnosti, či je síce dobré, ale pre začiatočníka zároveň kus zmätočné. Čo a týka základného rozdelenia do štyroch predvolených programov, to môže zvádzať k tomu, aby človek, ktorý začína bral prvú, najlacnejšiu možnosť (nízka cena je silná motivácia).
Nie je to však niekedy zrovna najrozumnejšie riešenie – základ Atomer Start, je v mnohej funkcionalite dosť okresaný, aj keď plne funkčný a tiež použiteľný. Je však dobré zvoliť k nemu pár modulov navyše (odoberať nebudeme žiadne).
Pokiaľ plánujeme šetriť na nákladoch, pravdepodobne sa nevydáme cestou PPC kampaní, či platenou reklamou, ale budeme chcieť zatlačiť kus na prirodzené pozície vo vyhľadávači (samozrejme v závislosti od sortimentu – niekde to môže byť naopak tá najnákladnejšia možnosť). Z toho dôvodu je dobre do úvodu pridať aj SEO moduly pre tovar a kategórie aby sme mali širšie možnosti ich nastavenia.
Z hľadiska ďalšieho obsahu na webe, ktorý sa bude týkať výrobkov, bude indexovaný vyhľadávačmi, a ponúkne možnosť interakcie s návštevníkmi a prípadne aj zákazníkmi, je dobré pridať aj modul pre diskusie a hodnotenie tovaru.
Charakteristiky a varianty tovaru využijeme len ak máme v ponuke tovar, ktorý sa líši drobnosťami, pričom je to stále ten istý produkt (napr. tričká farbou, alebo matrace veľkosťou atď), alebo sortiment kde záleží zákazníkom na parametroch (napr. rôzna elektronika). Táto možnosť je teda skôr voliteľná a len pre tých, ktorí ju naozaj využijú.
Pokiaľ nebudeme mať k tovaru nejaké dodatočné súbory pre návštevníkov na stiahnutie (väčšinou manuál), modul „súbory“ nám nebude treba (v opačnom prípade to môže byť naopak, celkom užitočné – platí teda to isté čo pri charakteristikách a variantoch tovaru).
Tiež spúšťať na úvod vernostný program väčšinou nemá význam. Hlavne ak s eshopom len začínate a z veľkej časti je to hlavne o „vyskúšaní si“ ako to pofrčí a či to je cesta ktorou chcete ísť (ostatne to je aj jeden z hlavných dôvodov prečo vyberať práve riešenia eshopou na prenájom).
Účtovníctvo si v začiatku budete riešiť skôr „na kolene“ a zbytočne používať drahý účtovný softvér sú len náklady navyše. Exporty pre ne nás teda tiež nezaujímajú.
Čo sa zľavových kupónov, či zliav celkovo týka, nie som ich zástancom, podľa mňa vedia často narobiť viac škody ako úžitku. Možno máte názor opačný, no minimálne v začiatku s malým rozpočtom je naozaj zbytočné a veľmi riskantné riešiť nejaké kupóny na zľavu.
Riskujete, že pritiahnete sortu zákazníkov, ktorých obchodníci zrovna nemusia, lovcov nízkych cien. S nimi väčšinou býva najviac problémov – hľadajú spravidla to najlacnejšie a následne by chceli, aby to malo parametre toho najdrahšieho. Navyše v začiatku si len ťažko budete vedieť spočítať akú zľavu reálne viete zákazníkovi dať aby ste neboli v strate, či nerobili celý obchod zadarmo.
Ak začínate, pravdepodobne nepôjde ani o globálny eshop, takže „menové kurzy“ sú tiež zbytočné.
V závere ešte prihodíme modul formuláre, kvôli pridaniu kontaktného formulára. Mať v eshope čo najviac možností ako sa s vami môže zákazník skontaktovať je vec, ktorá u nás ešte stále nie je samozrejmosťou a môže byť peknou výhodou.
Dostali sme sa na koniec úvodného výberu modulov. Mesačný poplatok za eshop sa nám tak zvýšil z 2,43€ na 4,59€, čo je stále menej ako Business, či Profi program a ponúka to popri tom veľmi pekné úvodné možnosti.
Práve s touto konfiguráciou aj začneme a budeme sa jej venovať v ďalších častiach.