Ministerstvo hospodárstva chystá aktualizáciu zákona, ktorý ukladá povinnosti prevádzkovateľom zásielkového a online predaja – teda eshopom. Na čo sa môžeme tešiť?
Momentálne platná legislatíva pre túto oblasť bola tvorená 12 rokov dozadu, kedy bol internetový predaj u nás viacmenej v plienkach a sústredila sa hlavne na zásielkové katalógy (Quelle, Neckerman, Triangel, …). Odvtedy bola 5 krát novelizovaná, no stále eshopy viacmenej obchádzala oblúkom. To by sa malo teraz zmeniť.
Zatiaľ sa jedná len o návrhy zákonov, takže si len v stručnosti spíšeme to podstatné, nad čím sa uvažuje:
- Namiesto aktuálne platnej možnosti vrátenia tovaru zákazníkom späť predajcovi bez udania dôvodu (aj rozbaleného a použitého, pokiaľ nie je opotrebovaný) 7 dní, sa táto predĺži na 14 dní. Obchod pri tom vráti len cenu produktu + najnižšiu sumu dopravy akú ponúka (takže ak niekto zaplatí 15 eur za kuriéra, ale mohol si to nechať poslať aj poštou za 3 eurá, tak mu obchodník vráti len tieto 3 eurá).
- Posledné tlačítko v košíku, ktorým sa vytvorí objednávka bude mať povinné znenie „objednávka s povinnosťou platby“, resp. možno zvoliť aj iný názov, no musí v ňom byť zakomponované slovíčko, či fráza, ktoré jasne povedia, že po kliknutí naň sa už bude vyžadovať od zákazníka platba.
- Za platbu dobierkou namiesto prevodom, si bude môcť obchodník po novom vypýtať len toľko, koľko zaplatí samotnému doručovateľovi (pošte). Za platby kartou je zakázané účtovať si poplatky už dnes.
- Zakážu sa predvolené „nákupy“. Zákazníkovi nič nebudete môcť nanútiť automaticky bez jeho akcie a teda vysloveného (alebo skôr vykliknutého 🙂 ) súhlasu. Drobné príspevky na charitu, nákup bonusového kreditu, či automatické predlžovanie dočasného prístupu kedy prvý je zdarma a ďalšie potom už automaticky bez vedomia zákazníka spoplatnené, … skrátka, klepnutie po prstoch akože „výhodným“ a hlavne lacným ponukám, ktoré vo výsledku chcú zákazníka len ošmeknúť.
- Pri spore bude musieť obchodník dokázať, že zákazník vedel o obchodných podmienkach. Predškrtnuté tlačítko „súhlasím s obchodnými podmienkami“ z eshopov preto pravdepodobne vymizne (aj keď tie solídne už dnes vyžadujú aby zaškrtnutie spravil zákazník sám, ručne). Tiež odkaz na obchodné podmienky bude musieť byť jasne viditeľný a nie zapatrošený len kdesi v pätičke webu. Samotné obchodné podmienky navyše budú musieť byť ľahko čitateľné aj pre slabozrakých.
- V eshopoch pribudne formulár na vrátenie tovaru / odstúpenie od kúpno predajnej zmluvy. Vzor pripraví ministerstvo a obchodník bude povinný buď ho priložiť ku každej objednávke, alebo ho uviesť na stiahnutie na webe. Po podaní tohoto formulára zákazníkom (či už elektronicky, alebo poštou), mu bude musieť obchodník automaticky vystaviť potvrdenie o jeho prijatí.
Informácie dnes prezentoval denník SME. Neodpustil si pri tom trošku bulvárny a zavádzajúci titulok že „dobierky budú stáť všade rovnako“. Bežne sa pojmom dobierka medzi ľuďmi označuje celkovo spôsob dopravy aj platby naraz (doprava poštou a platba na dobierku) a teda to vyvoláva dojem, že bude cena dopravy poštou všade po novom rovnaká. Táto zmena sa však má týkať len platby dobierkou, nie samotnej dopravy či balného. V reáli sa tak naskladá na seba cena za dopravu + cena za platbu (pričom obmedzená bude len táto suma).
Nuž, titulok asi musí byť vždy kus klamlivý.