Týmto posledným porovnaním ukončujeme menšiu sériu článkov kde sme si zhrnuli pre a proti jednotlivých technologických riešení eshopov. Pozreli sme sa už na to podľa čoho sa rozhodovať pri rozmýšľaní medzi eshopom na prenájom vs. eshopom na mieru a medzi eshopom na prenájom a open source riešeniami. Zostala nám posledná dvojica – eshop na mieru vs. opensource riešenie.
Aj keď eshopy na mieru (na kľúč) sú si vo veľa veciach veľmi podobné s eshopmi na prenájom ako atomer.sk, či fastcentrik.sk, a prakticky ideme porovnávať tie isté veci ako pri porovnaní prenájmu vs. opensource, predsa len sa nájdu rozdiely, ktoré nakoniec môžu zmeniť výsledok celého porovnania.
1. Cena
Aj tu stále platí, že buď máme peniaze, alebo hromadu voľného času a záujem o samoštúdium technickej stránky webov a eshopov. Pri riešení na mieru máme výhodu v tom, že si všetko nadiktujeme ako chceme a ako si predstavujeme (a patrične si to aj zaplatíme), naopak pri opensource sa buď uspokojíme s už hotovými modulmi, alebo si ich upravíme sami (prípadne dáme upraviť niekomu inému, čo nás už ale stojí peniaze).
Opensource nie je zadarmo, nech sa to zdá akokoľvek lákavé, a vždy nás stojí buď čas, alebo peniaze. V porovnaní s eshopom na kľúč sa však opensource riešenie môže po stránke nákladov oplatiť ďaleko viac ako eshop na mieru. Tie bývajú často krát až príliš drahé a pokiaľ človek nepotrebuje žiadnu špeciálnu funkcionalitu, tak platí zbytočne veľa za štandard, ktorý dostane či už v opensource forme, alebo pri prenájme.
Preto, ak ísť do riešenia na kľúč, tak len v prípade, že človek naozaj potrebuje nejaké špecifické funkcie a hlavne – presne vie čo a aké. Len vtedy sa naozaj oplatí investícia do riešenia na kľúč – ak nám to z dlhodobého hľadiska ušetrí buď financie na samotnú správu eshopu, alebo veľké množstvo času vďaka konkrétnym vymoženostiam, ktoré riešia presne naše problémy (väčšinou monotónne sa opakujúce činnosti, ktoré s dajú eliminovať práve vhodným modulom).
2. Použiteľnosť
Aj tu stále platí, že opensource je na tom kvôli veľkej ponuke tém s použiteľnosťou rizikovejší. Čím výššie množstvo tém pre eshop, tým viac aj tých menej kvalitných a teda aj tým väčšie riziko, že si človek vyberie zlú.
Práve nedávno som videl niekoľko graficky veľmi pekných tém pre magento, či prestashop. Majiteľ eshopu sa na ne zláka ľahko. Vyzerali naozaj super, a bolo to potešenie pre oko. Do eshopu však ľudia nechodia s cieľom pokochať sa dizajnom. Mali by tam v prvom rade nakupovať. Ak nie je košík dobre viditeľný, na očakávateľnom mieste, označený ikonkou ktorá už z diaľky kričí „ja som preklik do košíka“, alebo ak v samotnom košíku jasne neudrie do očí interná navigácia medzi jednotlivými krokmi – ak mi nič ako zákazníkovi nepovie „tovar si si skontrolvoal, klikni sem ak chceš ísť ďalej“, tak je niečo veľmi zle. Bez ohľadu na to, aké krásna je grafika samotnej témy, jej použiteľnosť klesá a klesá.
Naopak, pri solídnom riešení na kľúč sa tomu dá vyhnúť a mať tak z hľadiska použiteľnosti veľmi dobrý eshop. Firmy ponúkajúce riešenia na mieru, majú niekedy aj svojich UX expertov, či ľudí venujúcich sa CRO (conversion rate optimisation – optimalizácia konverzného pomeru), ktorí sa zaoberajú použiteľnosťou a užívateľsky prívetivým prostredím profesionálne. Práve ich úlohou je navrhnúť samotné prvky tak, aby sa návštevník na webe pohyboval ľahúčko a nič mu neprekážalo v objednaní. Samozrejme, treba si dať pozor na to akú firmu si človek vyberie. Mnohí podnikatelia totižto za veľkú cenu ponúkajú veľmi malú hodnotu.
3. Bezpečnosť
Bezpečnosť samotných riešení je veľmi variabilná – prakticky sa dá konštatovať to čo aj pri porovnaní eshopov na prenájom vs. opensource eshopov – vždy záleží na konkrétnych moduloch, témach, firmách a riešeniach. Platí pri tom, že overená firma, ktorá si striehne aj bezpečnosť svojich riešní je určite lepšia ako opensource + neoverené témy a moduly, no firma ktrorá to fláka je rovnako (a často aj viac) riziková.
4. Funkcie
Za potrebné funkcie na mieru si v oboch prípadoch priplatíte, alebo im venujete hromadu času. Základ vám však opensource ponúkne v podstate zadarmo (ak nerátame čas potrebný na inštaláciu a prípadné nastavenie a vyladenie eshopu), kdežto pri riešení na mieru si priplatíte aj za ten.
Riešenie dodatočnej funkcionality sa však následne môže paradoxne predražiť pri opensource eshope, kde ak toho máte skutočne veľa na úpravu, musíte investovať značné množstvo financií, či času (niekedy platí, že ľahšie je spraviť systém nanovo ako prerobiť veľký, komplexný a už existujúci). Za tie si samozrejme priplatíte aj pri riešení na mieru, no tam tú sumu vidíte vopred a viete s ňou viac hýbať.
V oboch prípadoch tak platí, že ak chcete niečo navyše, či špeciálne, zadarmo to nebude.
Záver
Všeobecne by sa dalo povedať, že eshop na mieru je vhodný všade tam, kde podnikateľ potrebuje špeciálnu funkcionalitu, ktorú iné riešenia (prenájom, opensource) neponúkajú. Je to ako kúpa karavanu pokiaľ chcete cestovať autom po svete. Nemusíte prespávať v moteloch, či v aute/stane, ale máte značne vyšší komfort doslova na mieru – za ten si však aj značne priplatíte.
Pokiaľ vám stačí základ, alebo nájdete hotové moduly riešiace vaše konkrétne požiadavky, opensource vie byť rovnako plnohodnotným riešením. Treba však mať na pamäti, že aj keď je niečo voľne na stiahnutie, skutočne zadarmo to nikdy nie je a vyžaduje to minimálne váš čas na úvodnú inštaláciu a nastavenie.
Všetko tiež záleží na konkrétnej voľbe a výbere dodávateľa / opensource systému, témy a jednotlivých modulov. Tak ako vie byť opensource riešenie v prípade overených tém lacnejším a vo veľa ohľadoch rovnako dobrým riešením ako eshop na mieru, rovnako vie byť aj značne zlým a rizikovým. A platí to aj naopak – v prípade dobrej firmy, je eshop na mieru vynikajúcou voľbou, do ktorej keď sa zainvestuje na začiatku, z dlhodobého hľadiska sa naozaj oplatia, no v prípade zlej firmy, či podvodníkov, môže človek veľmi skoro ľutovať, že prišiel o nepeknú čiastku peňazí za hrozne zlé riešenie.
Platí nepísané pravidlo – buď si firmu vopred overiť a nechať si ju zhodnotiť niekým znalým problematiky, alebo si vyberať podľa referencií. Tým však nemyslíme sekciu na prezentačnom webe firmy, ale kontaktovanie ľudí, pre ktorých už eshop robili a ktorí vám môžu dať naozaj overené rady podľa osobných skúseností.
Eshop na míru je možná fajn, ale i drahá sranda. Člověk při výběru firmy nemusí trefit zrovna to nej a pak je takový eshop horší, než pronájmové řešení, jelikož trvá dlouho, než se vychytají všechny mouchy.