• Úvod
  • Guestblogging
  • Reklama
  • Kontakt
Eshopar

Lukáš Mikuláško: Najlepšie je podľa mňa nemať žiadny sklad.

1 septembra, 2013 7:01 pm / 1 Comment / admin

Naposledy sme pridávali článok venovaný skladom, ktorý niektorých prekvapil tvrdením, že žiadny veľký sklad hlavne v úvode pri zakladaní eshopu netreba riešiť. Dnes naň ešte nadviažeme rozhovorom s Lukášom Mikuláškom, majiteľom eshopov upbook.sk a polica.sk.

V našej Slovenskej online komunite ťa už dosť ľudí pozná, no určite sa nájde aj veľa tých, ktorí netušia kto si. Takže, začneme tak klasicky – na úvod sa nám predstav a povedz čosi o tvojich aktivitách na internete.

Volám sa Lukáš Mikuláško, v roku 2011 som založil špecializované online kníhkupectvo upbook.sk a to bola moja vstupenka do sveta online biznisu. Časom k nemu pribudlo zopár ďalších webov, hlavne z oblastí osobného rozvoja a investovania. No a okrem toho píšem ešte aj svoj blog.

Začínal si teda s upbook.sk. Prečo si sa rozhodol robiť eshop s knihami. Konkurencia bola už vtedy relatívne veľká a preraziť asi nebolo zrovna najlahšie?

Keď som v roku 2011 začínal, tak o biznise som toho veľa nevedel. S konkurenciou som si preto ťažkú hlavu nerobil. Skôr som sa zameriaval na to, ako sa odlíšiť a byť iný.

Upbook.sk je špecializované kníhkupectvo s motivačnou literatúrou, knihami o menežmente, podnikaní a osobnom rozvoji. Nikdy som ani nemal v pláne konkurovať veľkým kníhkupectvám so všeobecnou ponukou kníh. Mal som skôr záujem vybudovať malé špecializované kníhkupectvo s kvalitnou ponukou titulov.

To sa ti v podstate aj podarilo …

Z časti áno. Stále je, ale čo zlepšovať a človek nebude plne spokojný nikdy. Veľmi dôležitá je pre mňa momentálne hlavne starosť o zákazníka – rýchlosť dodania, komunikácia so zákazníkom a kvalitné služby.

Postupom času takýto eshop prerastie jednému človeku cez hlavu a to sa odrazí práve na kvalite služieb. Určité úkony je tak časom potrebné delegovať. Práve pred nedávnom aj u mňa nastal čas, kedy si eshop vyžiadal obsluhu viacerých ľudí.

Tvoj tím sa teda rozrástol?

Áno, momentálne sme na to už dvaja a uvidíme ako to porastie ďalej 🙂

Cieľom tohto rozhovoru je ponúknuť čitateľom blogu eshopar.sk hlavne informácie z praxe, predovšetkým čo sa riešenia skladu týka (o softvérovej a marketingovej stránke toho píšeme a ešte budeme písať dosť v ďalších článkoch). Ako si teda riešil v začiatkoch sklad a skladové zásoby ty sám?

Dodávatelia a distribútori kníh majú rôzne nastavené podmienky dodania. Na začiatku som mal nízke objednávky a ak som chcel splniť minimálne množstvá na odber, musel som objednávať knihy na sklad. Ten som mal v pracovni v rodinnom dome. Dalo sa to vydržať.

Postupom času ako počet objednávok rástol, začala sa zásoba kníh míňať. Dnes mám fyzicky skladom do 50 kníh. Naši dodávatelia sú schopní dodať knihy zo dňa na deň a preto sklad nie je až tak potrebný.

Skladovým zásobám sa však nedá nikdy úplne vyhnúť. Stáva sa, že objednávka nie je zákazníkom prevzatá. (napríklad v tomto období je mnoho zákazníkov na dovolenkách a dosť kníh sa vracia späť, lebo ich nemal kto prevziať). Knihy tak putujú do „skladu“ a čakajú na nového zákazníka.

Jasné, týmto situáciám sa úplne vyhnúť asi ani nedá. Zmenilo sa niečo od vtedy ako si začínal, alebo ako sklad stále postačuje pracovňa?

Ako som už spomínal, dnes mám menšie skladové zásoby ako na začiatku. Zmenilo sa ale sídlo skladu. V podstate sme ho celý presťahovali k človeku, ktorý má na starosti balenie kníh a vozenie objednávok na poštu.

Inak dnes máme skladom zhruba tých 50 kníh. Ak si dobre pamätám, tak kedysi ich bolo skladom takmer 300.

Tak to gratulujem k dobrým dodávateľom. V podstate si tak príkladom toho, že veľký sklad nie je ani po pár rokoch fungovania žiadna nevyhnutnosť, ale dá sa začať aj „v garáži“ (resp. v tvojom prípade skôr v pracovni).

Verím tomu, že na začiatku je možné rozbehnúť menší eshop v pohode ako one-man show s malým kapitálom a aj z postele. Samozrejme nasledovný rast eshopu by nemal ísť na úkor kvality služieb. Jeden človek toho síce zvládne veľa, ale nie všetko!

O tom som sa presvedčil sám, keď som tiež prestal stíhať. Navyše som odkúpil nedávno aj konkurenčné kníhkupectvo polica.sk a opäť pribudla ďalšia práca.

Policu si, čo viem, odkúpil len pred pár týždňami. Zameraním na sortiment je však veľmi podobná tvojmu upbook.sk (tiež sa sústreďuje na literatúru ohľadom osobného rozvoja a marketingu). Predpokladám že so skladom ti to teda moc nezamávalo?

To sa ešte uvidí. Kúpou polica.sk som získal aj nových dodávateľov. Opäť treba plniť nejaké minimálne odbery.

Čo sa týka ponuky kníh, tá je síce s veľkej časti podobná, ale nie totožná. Polica.sk má napríklad širšiu ponuku hlavne odborných kníh, či kategóriu „účtovníctvo“, ktorá sa na upbook.sk vôbec nenachádza.

Neočakávam ale nejaký významný nárast skladových zásob. Potešilo by ma, ak by sa to skôr uberalo opačným smerom.

Stále sa točím okolo tých dodávateľov – ako vlastne vyzerá tvoja spolupráca s nimi? Ľudia objednajú, následne preobjednáš u dodávateľa, počkáš kým ti príde tovar a hneď prepošleš zákazníkovi?

Ten proces si popísal úplne presne. 🙂 Dodávateľov som mal kedysi len dvoch. Dnes je ich myslím 5 alebo 6, čo je už kúsoček náročnejšie, hlavne čo sa spracovania objednávok týka.

Jeden dodávateľ chce zasielať objednávky emailom, druhý má na to elektronický systém a už som dokonca robil objednávku aj telefonicky. Je to dosť rôznorodé. Mám ale jedného hlavného dodávateľa, ktorý zabezpečuje asi 60% ponuky na upbook.sk. Tam napríklad stačí ak sa spraví objednávka do 15:00 a na druhý deň sú knihy u nás. Vystaví sa faktúra, kniha sa zabalí a vezie sa na poštu.

Neodráža sa to jednodňové čakanie „navyše“ na spokojnosti zákazníkov?

Verím že na spokojnosti zákazníkov sa dá pracovať vždy a jedna z vecí, kde máme medzery je určite doba dodania. Niekedy sa stane, že nie je taká, ako si predstavujem, alebo ako si predstavuje zákazník. Komplikácia sa totiž môže vyskytnúť vždy.

Nás ohrozuje hlavne to, keď napríklad ani dodávateľ, či distribútor už nemá knihu skladom. Malé eshopy na vyladenie tohto procesu nemajú často krát dostatočné možnosti.

Snažíme sa to však kompenzovať inými výhodami – napríklad tým, že si pri žiadnej objednávke neúčtujeme poštovné, či balné. Ak je doprava zdarma, zákazníci sú radi a možno aj ľahšie prekúsnu ten jeden deň navyše 🙂 (aj keď dodanie do 48h nie je v podstate nič neštandardné).

Ono problémy u dodávateľa či priamo vydavateľa sa môžu vyskytnúť vždy (s tým sa stretne časom každý majiteľ eshopu). Máš pre také prípaady aj nejaký „plán B“? Čo viem, niektorí obchodníci to riešia nákupom u konkurencie, kde je kniha ešte skladom a následným preposlaním, aj za cenu toho, že vlastne pár eur prerobia.

Áno, ak chcem vyhovieť zákazníkom, tak niekedy je jediná možnosť kúpiť knihu v kamennej predajni a poslať mu ju. V kamenných kníhkupectvách je síce kniha drahšia, no majú tam knihy na komisiu. Dodávateľ môže byť napríklad aj preto bez kníh – lebo stoja na regáloch kamenných kníhkupectiev.

Niekedy naozaj nezostáva nič iné, ako si ísť po knihu do kamenného kníhkupectva a prerobiť. Robíme to hlavne vtedy, ak je v objednávke viacero kníh a jedna nám chýba. To je väčšinou ešte v poriadku a nie sme na tom ani stratoví +ako bonus dáme zarobiť aj konkurencii 🙂

Keď sme pri kamennom kníhkupectve, neplánuješ niekde otvoriť aj klasickú predajňu?

Priznám sa že takáto myšlienka mi už napadla niekoľko krát, ale nemyslím že to má v dnešnej dobe zmysel. Čiže odpoveď na tvoju otázku je skôr nie než áno.

Tiež pravda, internet má už skoro každý a ľudia sú leniví  🙂 Daj na záver ešte nejaké špeciálne rady, alebo tipy ohľadom riešenia skladu pre eshop, pre začínajúcich eshoparov.

Najlepšie je podľa mňa nemať žiadny sklad, ale to záleží aj na vašom dodávateľovi. Priznám sa, že nemám skúsenosti s veľkým eshopom. Spomínam si, že som kedysi videl niekde na nete nafotený sklad predajcu amazon.com. Neviem či tie fotky boli reálne ale vyzeralo to ako malé mestečko pri pohľade z hora. Behala z toho husia koža po chrbte.

Uvedomujem si výhody toho, ak má človek všetok tovar v ponuke skladom. A ak nie je lenivý, zákazník ma nasledujúci deň tovar doma. Treba ale vždy brať v úvahu aj nevýhody.

Hlavne ak začínate a nemáte na podnikanie nejaký zaujímavý kapitál, nebudete chcieť riskovať a držať niekoľko tisíc EUR vo veciach na sklade, o hľadaní potrebného priestoru ani nehovoriac. Skúste si teda najprv premyslieť, či sklad naozaj potrebujete.

To tvrdím tiež – sklad sa dá založiť v prípade potreby kedykoľvek v budúcnosti. Ďakujem za rozhovor aj v mene čitateľov a prajem veľa úspechov v ďalšom podnikaní.

Aj ja ďakujem za rozhovor a prajem pekný deň 🙂



Ak sa ti článok páčil, podpor ho na vybrali.sme.sk →

Podobné:

  1. Začínajúci E-shop a skladové priestory
Posted in: Eshop a offline svet, Podnikanie, Príklady z praxe

One Thought on “Lukáš Mikuláško: Najlepšie je podľa mňa nemať žiadny sklad.”

  1. Roman on 4 septembra, 2013 at 1:50 am said:

    Čo sa týka doby dodania, tak napr. taký Martinus v tom zrovna nevyniká (dlho som tam neobjednal, ale doteraz som tam urobil desiatky objednávok), takže to by som veľmi neriešil. A ja osobne deň-dva-tri navyše pri dobe dodania neriešim. Ale to už je o cieľovej skupine, jasné. Super rozhovor inak, vďaka.

    Reply↓

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Post Navigation

← Previous Post
Next Post →

Kategórie

  • Affiliate (1)
  • Ako na zákazníkov (9)
  • Atomer (4)
  • Chyby eshopov (6)
  • Eshop a offline svet (6)
  • Eshop na prenájom (4)
  • Marketing (1)
  • Návody (7)
  • Podnikanie (14)
  • Použiteľnosť (7)
  • PPC (2)
  • Príklady z praxe (13)
  • SEO (2)
  • Softvérové riešenia (11)
  • Technická výbava (9)
  • Zákony (1)

Kde hľadať webhosting, alebo VPS?

Dlho sme hľadali kvalitný webhosting pre mnoho našich projektov (okrem iného aj samotný eshopar.sk). A našli sme.

Hostujeme vo WEDOS.CZ, ktorý radi odporúčame aj všetkým ostatným. Za veľmi priateľné ceny dostanete top služby, snáď najlepšiu stabilitu v rámci CZ/SK trhu a non-stop support 24/7.

Odber nových článkov

Vyplňte váš email a budete dostávať oznámenie o nových článkoch hneď po ich publikovaní.

Odporúčame

Knihy o marketingu a manažmente
Stoly, kreslá a zariadenie pre reštaurácie
Magazín o práci z domu
Kvalitné matrace pre poriadny oddych po celodennej práci.

Pridaj sa k nám

Follow @eshopar
© Copyright 2022 - Eshopar
Infinity Theme by DesignCoral / WordPress
Používaním týchto webových stránok súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby a presnejšie zacieliť obsah.Ok Viac info
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Vždy zapnuté
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
ULOŽIŤ A PRIJAŤ