Možností, ako riešiť vlastných eshop po technickej stránke je viacero. V skratke by sa dali zaradiť do troch väčších skupín – eshopy na mieru, eshopy na prenájom a open-source eshopy. Každé z daných riešení ma svoje výhody aj nevýhody. Mnohí sa ale rozhodujú často medzi „dvomi“ variantami a preto je určite zaujímavé aj vzájomné porovnanie jednotlivých skupín.
Dnes sa po vzore minulého porovnania eshopov na prenájom vs. eshopov na kľúč, pozrieme na eshopy na prenájom v porovnaní s opensource eshopmi.
Na jednej strane tu máme eshopy na prenájom ako napríklad atomer.sk, alebo shoptet.sk, na strane druhej eshopy, ktoré si človek stiahne, nainštaluje a nastaví sám, čiže systémy ako oscommerce, magento, či prestashop. Niekto si povie, že debata „eshop na prenájom vs. opensource“ sa automaticky končí argumentom „opensource je zadarmo, načo platiť?“. Nie je to nutne tak. Cena je často tou najmenšou výhodou a on vlastne ani ten opensource nemusí byť vždy až tak „zadarmo“.
1. Skutočná cena
Čím sa dostávame k prvému bodu v porovnaní – skutočnej cene. Prakticky každý pracujúci, či podnikajúci človek dnes istým spôsobom vymieňa svoj čas za peniaze. Niekto priamo, iný menej, no vždy je to o tom niečo za niečo. Zjednodušene by sa dalo povedať, že máme buď peniaze, alebo čas a že investujeme vždy jedno z toho.
Spočiatku jasná výhoda v nulovej cene za samotný systém, sa v tomto ponímaní môže veľmi ľahko zmeniť. Poznám ľudí, ktorí sa vrhli do eshoparčenia s tým, že na začiatok im opensource riešenie stačí. Tí technicky zdatnejší sa pustili do inštalácie a následných úprav čím zabili hodiny svojho času. Tí menej zdatní, si v kritickom bode museli na to nájsť niekoho, kto s daným eshopom vie robiť a vie im upraviť všetko tak ako potrebujú.
Vo výsledku tak prvá skupina investovala hrču svojho času a pokiaľ by namiesto toho šli do riešenia na prenájom, mohli ušetriť svoj čas a investovať ho radšej do budovania samotného biznisu, nie prplačkám z eshopom. Druhá skupina nakoniec aj napriek pôvodnému očakávaniu investovala aj nejaké tie financie.
Myslieť si, že opensource „je zadarmo“, lebo je voľne na stiahnutie, je rovnako naivné, asi tak ako si myslieť, že social marketing je zadarmo, lebo na Facebook, Youtube, či Twitter sa môže tiež zaregistrovať kto chce a nič ho to nestojí. Podstatné nie je len to aký drahý je „vstup“, ale aj to aké drahé je celé následné využívanie danej služby.
Opačný prípad nastáva, ak je človek technicky naozaj zdatný a trošku toho kódovania a programovania spolu s prácou s nejakým z opensource eshopov ovláda. V takom prípade je mu zbytočné platiť mesačne poplatok za prenájom, ak si vie celý eshop zbúchať na opensource riešení behom pár hodín. Tieto prípady sú však skôr výnimkou.
2. Použiteľnosť
Opensource eshopy trpia neduhom, ktorý sa často vidí celkovo pri mnohých opensource riešeniach. Keďže je väčšina vecí zadarmo, ľudia sa radi nechajú zlákať na „free“ verzie aj pri samotných témach (grafike). Bohužiaľ táto neochota platiť čo i len pár eur/dolárov sa potom nepekne odráža na kvalite celého eshopu. Práve téma je totiž jednou z najdôležitejších súčastí – od nej závisí ako dobre, či zle bude eshop použiteľný pre návštevníka a teda či ľudia nakúpia, alebo sa len znechutene otočia a odklikajú sa preč.
Celkovo je tak použiteľnosť (a teda schopnosť konverzie návštevníka na zákazníka) daných riešení silno variabilná. Oproti tomu eshopu na prenájom väčšinou majú síce dosť podobný layout, upravovaný často len zmenou rôznych grafických prvkov, no o čo menšie sú tu možnosti, o to menej sa dá hlavne v začiatkoch pokaziť. O riešenia na prenájom sa stará celý tím ľudí a keby boli nekvalitné, nemajú zákazníkov, preto musí byť ich použiteľnosť na rozumnej úrovni.
Pri následnej voľbe „riskovanie mizernej“ vs. „istota vo väčšine príapdov celkom solídnej“ použiteľnosti, je pre začínajuceho eshopara voľba celkom jasná – ísť do eshopu na prenájom. Pokiaľ si teda nevie vybrať perfektnú tému pre opensource, za ktorú je ochotný prípadne aj zaplatiť.
3. Bezpečnosť
Na tému opensource a bezpečnosť sa toho už napísalo na mraky. Prakticky existujú dva tábory ľudí. Jeden tábor dookola papagájuje, že otvorený kód je bezpečnejší, lebo je otvorený a môže ho ktokoľvek vylepšiť, ten druhý oponuje tým, že otvorený kód je tá najľahšia cesta pre útočníka ako si v ňom nájsť nejakú chybičku, ktorú zneužije. Pravdu pri tom majú obe strany.
Často však zabúdajú na veľmi dôležitú vec – moduly a témy. Aj tie totiž po inštalácii tvoria súčasť opensource eshopu a tam už je to s tým „obrovským tímom vývojárov“ často značne horšie. Prevažne sa pluginom a témam venujú jednotlivci a nie celá komunita (ako pri samotnom eshope) a riziko deravého kódu tak značne stúpa. Kód pluginu, či témy je totiž tiež voľne k dispozícii ako používateľovi, tak aj prípadnému útočníkovi.
Pri eshopoch na prenájom je kód uzavretý, čo ho samozrejme nerobí bezpečnejším, no v prípade, že firma ktorá danú službu ponúka rieši aspoň minimálne aj túto stránku softvéru, je pre potencionálneho útočníka v mnohých prípadoch ťažšie nájsť nejakú tú skulinku.
4. Funkcie
Mierne navrch získavajú opensource eshopy v prípade dodatočných funkcií. Keďže má človek všetko „u seba“ a existujú stovky, ak nie tisíce, rôznych pluginov, dá sa tak eshop upraviť do mnohých rôznych podôb. A na čo plugin nie je, na to sa dá spraviť, resp. dať niekomu naprogramovať.
Samozrejme toto je vec skôr pre tých, ktorím robí vyslovene radosť babrať sa so všemožnými nastaveniami a drobnosťami. Na bežnú prevádzku eshopu postačujú aj základné verzie opencource eshopov a rôzne rozšírené funkcie sa dajú získať aj pri eshopoch na prenájom. Riešenie špeciálnych modulov (pluginov) je skôr uplatniteľné po dlhšej prevádzke eshopu, kedy už majiteľ eshopu vie, čo presne chce.
Zhrnutie:
Opensource eshop je vhodný pre toho, kto má skúsenosti s technickou stránkou veci (kódovanie, programovanie). Platí, že čím je človek v tomto skúsenejší, tým viac ušetrí (ako financií, tak aj času). Zároveň by však mal okrem programovania a kódovania ovládať aspoň základy použiteľnosti webov, aby si vedel vybrať aj vhodnú tému. V úplne ideálnom prípade ešte aj preveriť všetky inštalované pluginy a témy a prípadne ošetriť bezpečnostné diery, ktoré sa v nich môžu objaviť (ostatní to najlepšie vyriešia častými aktualizáciami všetkých doplnkov aj systému samotného).
Naopak, ak sa človek radí skôr k bežným užívateľom, ktorí hlavne nechcú stráviť hodiny babraním sa s nastaveniami eshopu, ale sústredia sa radšej na svoj biznis, je pre nich výhodnejšie skúsiť radšej eshop na prenájom. Ušetria si tak často množstvo času a tiež nervov.
Záleží na každom človeku, čo si viac cení – či svoj čas, alebo pár eur a hlavne na tom či chce svoj čas investovať do hrania sa s eshopom, alebo sa radšej sústrediť na samotných zákazníkov, predaj a marketing.
Pingback: Eshop na mieru vs. opensource eshop | Eshopar
Pingback: Vytvárame eshop cez atomer.sk - výber modulov | Eshopar