Možností ako riešiť vlastných eshop po technickej stránke je viacero. V skratke by sa dali zaradiť do troch väčších skupín – eshopy na mieru, eshopy na prenájom a open-source eshopy. Každé z daných riešení ma svoje výhody aj nevýhody. Mnohí sa ale rozhodujú často medzi „dvomi“ variantami a preto je určite zaujímavé aj vzájomné porovnanie jednotlivých skupín. Dnes sa pozrieme na eshopy na prenájom v porovnaní s eshopmi na kľúč.
Porovnanie riešení na mieru (na kľúč) vs. riešení na prenájom si rozdelíme do niekoľkých oblastí, v ktorých bývajú rozdiely najvýraznejšie.
1. Na mieru vs. moduly
Vo veľa ohľadoch sú si tieto dve riešenia často podobné. Totižto dojem, že „eshop na kľúč“ znamená vytvorenie nového eshopu presne na mieru od piky, je často naozaj len dojem. V reáli má väčšina firiem už hotové „krabicové“ riešenia, ktoré sa len rozširujú rôznymi modulmi a fráza „na mieru“ tak znamená potom len nasadenie univerzálneho základu a rozšírenie o požadované moduly. Vo výsledku tak krabicové eshopy na kľúč istým spôsobom popierajú ich prezentovanú hlavnú výhodu – vyhotovenie na mieru
Nie je to nutne zle, no taký postup je v prvom rade výhoda pre firmu, ktorá dané riešenie predáva a nie pre zákazníka. Od skutočného riešenia na mieru by totiž človek čakal kus iný prístup. Hlavne z hľadiska výkonu a rýchlosti webu je vhodnejšie mať eshop programovaný naozaj od piky a presne na vybrané požiadavky, bez zbytočných univerzálnych funkcionalít. .
Firiem, ktoré robia tieto „skutočné“ riešenia na mieru (nie krabicové skladačky) je v reáli veľmi málo a keď sa nejaká nájde, je daný eshop aj patrične drahý. Aj preto je podobné riešenie vhodné najmä pre ľudí, ktorí už eshop istú dobu majú, vedia čo všetko od neho vyžadujú, ich staré riešenie im už nepostačuje a hlavne – nevedia tieto potreby uspokojiť krabicovými riešeniami.
K nim sa totiž dajú smelo zaradiť aj eshopy na prenájom. Fungujú totiž často na takmer rovnakom modeli ako aj iné krabicové riešenia. Tak isto sa väčšinou vyskladajú zo základu a potrebných modulov. V tomto má človek viac, či menej voľnosť – napr. Atomer.sk ponúka dosť voľné možnosti voľby rôznych modulov, kdežto konkurenčný fastcentrik.sk má na výber prakticky len tri možné varianty bez dodatočného riešenia ďalších modulov.
2. Cena
Drahšie z krátkodobého, ale aj strednodobého hľadiska bývajú eshopu na mieru. Väčšinou sa ceny kvalitnejších riešení pohybujú v hladinách nad 1500 EUR.
Oproti tomu práve cena je jednou z najväčších výhod eshopov na prenájom. Ani po niekoľkých rokoch prevádzky totiž investícia do technickej stránky eshopu nemusí dosiahnuť, či prevýšiť, cenu za eshop na kľúč. Pre príklad – atomer.sk v najvyššej variente stojí približne 9 EUR mesačne (to robí ročne cca 108 EUR). Ak sa človek neuspokojí s výberom grafiky z ponúkaných tém, ale si dá rovno spraviť aj originálny dizajn, prirátame k tomu aj jednorázový poplatok 320 EUR.
Vo výsledku by sa tak cena kvalitatívne približne rovnakého riešenia ako pri eshope na kľúč splatila až za cca 11 rokov.
Asi je už jasné, prečo práve začiatočníkom odporúčame určite riešenia na prenájom. Eshop sa dá s ich pomocou prevádzkovať s veľmi nízkymi nákladmi a na veľmi dobrej úrovni (o tom prečo nie sme v tomto zástancami opensource prístupu si povieme nabudúce).
3. Možnosť úpravy kódu
Ak bolo pri cene výhodnejšie na začiatku riešiť prenájom, tak z hľadiska neskoršej „vlastnej“ správy, či prípadného predaja je zas z istého hľadiska jednoduchšie pokiaľ je človek „pánom svojich skriptov a databázy“. Asi žiadny poskytovateľ eshopov na prenájom vám neposkytne prístup ku skriptom (k databáze sa ešte väčšinou dostanete).
Pri eshope na prenájom sa v kóde rýpať väčšinou nemôžete. Na druhej strane je to vec, ktorú rieši málokto a keď už áno, je tu vždy možnosť skúsiť sa dohodnúť s poskytovateľom riešení na prenájom aby dorobil požadovaný modul, či funkcionalitu. Že to nebude zadarmo, je asi jasné, no ani prie eshope na kľúč väčšinou nie je majiteľ skúsený programátor, takže dorábka, či prerábka funkcií je nákladom tak či tak.
Mimochodom, niektoré firmy poskytujúce eshopy na prenájom ponúkajú odpredaj komplet zdrojových kódov – v tom prípade sa ale už nejedná ani tak o eshop na prenájom, ako skôr o krabicový eshop na kľúč, keďže tým pádom zákazník platí dosť bachratú sumičku a môže mu zaniknúť aj nárok na support (ktorý je v prípade mesačného poplatku akosi samozrejmý).
4. Overený dodávateľ vs. riziko firmy
Ak hľadíme na „overeného poskytovateľa riešení“, tak viac referencií majú väčšinou práve firmy poskytujúce eshopy na prenájom. Tie často poskytujú ich riešenie stovkám, až tisícom ľudí. Naopak, počet klientov firiem s riešeniami na kľúč je väčšinou rádovo v jednotkách a desiatkach.
Ak je teda jedno z kritérií pri výbere aj „overený produkt“, navrch majú znova eshopy na prenájom.
5. Rýchlosť spojazdnenia (hodiny vs. mesiace)
Eshopárčenie je biznis ako každý iný. Kto začne, najradšej by všetko riešil hneď (a je to tak dobre – treba makať kým je motivácia). V tomto vedia byť riešenia na kľúč zradné. Pokiaľ sa jedná o krabicové riešenie s modulmi, treba často aj tak čakať na grafiku, a zo spustenia eshopu sa tak stáva záležitosť týždňov (treba vytvoriť grafický návrh, spraviť z neho šablónu pre eshop, ten nainštalovať na hosting a rozbehať).
Ešte dlhšie sa čaká, pri tvorbe eshopu vyslovene na mieru – tam sa môžu práce natiahnuť aj na niekoľko mesiacov.
Oproti tomu eshopy na prenájom majú väčšinou proces nákupu a spustenia odladený automatickými skriptami, či jednoduchými inštalátormi a eshop je tak pripravený na použitie buď do pár minút, alebo hodín. Prípadnú unikátnu grafiku vám potom poskytovateľ služby nahodí už aj „za behu“.
Záver:
Skutočné riešenia na kľúč sú výborným riešením, pokiaľ človek už vie akú presnú funkcionalitu potrebuje a žiadne iné dostupné riešenie mu ju neposkytuje. Tiež sú dobrou voľbou v prípade, že chce mať človek nad eshopom aj po technickej stránke (skripty, databáza) plnú kontrolu. Treba si však pripraviť peňaženku – tieto riešenia sú drahé.
Riešenia na prenájom sú vhodné hlavne pokiaľ človek začína a nevie, čo by od eshopu presne potreboval. Ako z hľadiska rýchlosti spustenia, tak aj z hľadiska nízkej ceny vychádzajú hlavne pre začiatok podnikania výhodnejšie. Treba sa pri nich len uspokojiť s faktom, že si do zdrojákov nemôžete kafrať ako sa vám zachce a pri riešení prípadných nadštandardných úprav ste odkázaní na jedného poskytovateľa služieb.
Pozor na „krabicové riešenia na kľúč“! Tie sú sú skôr kombináciou nevýhod oboch prístupov. Sú drahé a funkcionalitou sa obmedzujú prevažne na už hotové univerzálne riešenia a a moduly.
Pingback: Eshop na prenájom vs. opensource eshop | Eshopar