Že mantra „musíš mať najnižšiu cenu, inak nepredáš nič“ neplatí, sme si rozobrali už minule. Trošku sa však k téme cien, cenotvorby, ale aj kvality, vrátime.
Všímam si to hlavne na našom trhu, ale možno to tak funguje aj v zahraničí, neviem.
Existujú eshopy, ale aj iné firmy, ktoré majú zaujímavú taktiku podnikania. Nie sú najlacnejšie, skôr naopak – patria medzi najdrahšie. Človek by si teda povedal, že asi daná cena odráža vyššiu kvalitu služby (podpora 24/7, služba bez výpadkov, …), resp. servisu pri vybavovaní objednávky (napríklad rýchle dodanie, alebo dopravu zdarma, …). Bohužiaľ nie je to tak. Nie sú ani kvalitné, či už službami, alebo servisom. Pri porovnaní s konkurenciou v tomto ohľade dosť zaostávajú.
Čím sú teda výnimočné a prečo sa im darí?
Vrážajú obrovské sumy do najrôznejších kreatívnych, ale aj „klasických“ marketingových kampaní. Práve na nich si dávajú fakt záležať.
Je viacmenej jasné, že vyššími cenami zákazníci len dotujú ich silné marketingové kampane. Poskytujú drahé, no nespoľahlivé služby, alebo drahý tovar, ktorý človeku príde značne neskôr ako je sľubované na webe (pričom za toto zdržanie často nemôže ich dodávateľ, ale vlastné logistické procesy, kedy si tovar preposielajú hore dole po pobočkách a skladoch).
Funguje im to. Majú krásne zisky. Zatiaľ.
Bohužiaľ, po istej dobe to ich zákazníci prekuknú. Niektorým je to jedno, no iní veľmi rýchlo skončia u konkurencii.
Keď zákazníci totiž prídu na to, že kvalita služby, či servisu pri predaji nezodpovedá danej vysokej cene, buď prejdú k niekomu lacnejšiemu, alebo k niekomu rovnako drahému, no zo značne lepšími službami. A už sa nevrátia. Nikdy. Právom sa totiž cítia oklamaní.
Je to cesta ako robiť biznis a bohužiaľ aj tak trochu aj smutný dôkaz toho, že nízka cena naozaj nie je tá jediná cesta ako predávať, rovnako ako ani kvalitná služba či servis.
„Poskytujú drahé, no nespoľahlivé služby, alebo drahý tovar, ktorý človeku príde značne neskôr ako je sľubované na webe“ = to je úplný nezmysel neviem kde autor k tomu prišiel. Spustiť kreatívnu drahú reklamnú kampaň na NEKVALITNÉ produkty a služby 🙂 je nerentabilné, a žiadny podnikateľský subjekt ktorý má dostatok financií na SKUTOČNÚ reklamnú kampaň nebude konať takto nezmyselne tým skôr že v ére sociálnych sietí a navzájom komunikujúcich zákazníkov by sa to okamžite roznieslo po celej cieľovej skupine. Bol by som rád keby autor článku uviedol aspoň dva-tri overiteľné príklady z praxe (teda drahé kreatívne reklamné kampane propagujúce nekvalitné služby a produkty) na podporu tohto svojho tvrdenia 🙂
Autor k tomu prisiel praxou. Menovat by som mohol, susenost mam taku aktualne s dvomi silno propagovanymi „spickami“ v ich odbore, ale predpokladam ze sa najde aj viac – konkretne menovat nejdem, o nejake nasledne natahovacky s ich pravnikmi nestojim. O tom ze tak nejaky podnikatelsky subjekt konat nebude – bohuzial je to omyl. Konaju tak. Prave ten marketing im to cele kompenzuje a ludia su aj vdaka nemu ochotni im tieto veci casto prepacit. Budovanie lovebrandu ma svoje vyhody, okrem ineho aj taketo.