Jedna z vecí, ktorú veľa majiteľov eshopov často odflákne sú obchodné podmienky (niekde nazývané aj všeobecné obchodné podmienky). Bez ohľadu na to, že sa často len kopírujú z iných – konkurenčných eshopov, to najhoršie na tom všetkom je, že sa kopírujú väčšinou tie zlé.
U ľudí a začínajúcich podnikateľov totiž vládne zvláštne presvedčenie, že obchodné podmienky sú nejaké to právnické blablabla, ktoré vlastne aj tak nik nečíta, je len „do počtu“ (aby sa nepovedalo) a nutne teda musí byť písané špeciálnou rečou – „právničinou“ (právnici mi snáď tento pojem odpustia).
Nie je to tak.
1. obchodné podmienky vás chránia
Na ochranu zákazníka je tu obchodný zákonník, ktorý musíte dodržiavať. Na ochranu vás, pred rôznymi špekulantmi sú tu práve obchodné podmienky. Je preto dôležité uvedomiť si, že nejde len o hrču žvástov, ale v prvom rade ide o vašu ochranu.
Samozrejme, máloktorý začínajúci eshopar je aj právnikom a ešte menšie množstvo ľudí je schopné myslieť aj na všetko čo sa môže v budúcnosti pokašlať a čo by si zaslúžilo svoj bod v podmienkach.
Je dobré preto:
- nájsť si skúseného právnika, ktorý už niečo podobné robil a nechať si podmienky dať dokopy od neho,
- alebo trošku zariskovať, na úvod si pripraviť len nutné minimum a podmienky dopĺňať „za behu“ (toto vás však môže vyjsť z dlhodobého hľadiska drahšie ako ten právnik na úvode).
A prečo vlastne?
Uvediem príklad (až kupodivu dosť častý) – máte eshop kde na aktualizáciu cien využívate import súboru od vášho dodávateľa. Čo však čert nechcel, u dodávateľa nastane chyba, v importe sa nájde niekoľko nových – drahých produktov, ktoré ale zatiaľ nie sú zeditované dodávateľom a majú teda „nulovú“ cenu.
Ak taký import šľahnete rovno do vášho eshopu, pravdepodobne budete mať nejaký čas, kým si to všimnete, v ponuke napr. notebook za 0 EUR. Príde špekulant, objedná a bude sa s vami následne do krvi hádať, že poctivo objednal a daný notebook mu máte dodať. Práve v takom prípade je vhodné mať v obchodných podmienkach formulku, kde si jasne vyhradíte právo na storno podobnej objednávky.
2. obchodné podmienky nemusia byť plné právnickej vaty
Tí kvalitnejší právnici, vám vypracujú podmienky, ktoré budú vyzerať ľudsky. Napríklad tam nenájdete frázu ako:
„Smluvní strany prohlašují, že si tuto smlouvu před jejím podpisem přečetly, že byla uzavřena po vzájemném projednání podle jejich pravé a svobodné vůle, určitě, vážně a srozumitelně, nikoli v tísni za nápadně nevýhodných podmínek. Autentičnost této smlouvy potvrzují svým podpisem.“ (zdroj: http://www.firma-v-anglii.cz/organizacni-slozka-ltd-spolecnosti/vzor-smlouvy-organizacni-slozka)
V podstate ňou autor povedal že obe strany so zmluvou (objednávkou) súhlasia bez nátlaku – čo je však zákonom daná podmienka a teda je automaticky brané, že to tak bolo. V obchodných podmienkach je teda úplne zbytočná.
Namiesto podobnej vaty, píšte obchodné podmienky pre ľudí (alebo aspoň spravte dve verzie – jednu pre ľudí a druhú „tú právnickú“). Vo výsledku to môže vyzerať asi takto: