Obchodník prevádzkujúci eshop, má zo zákona povinnosť vyhovieť požiadavke zákazníka na vrátenie tovaru o siedmych dní od kúpy (resp. prebratia tovaru zákazníkom) bez udania dôvodu. Táto povinnosť väčšinou problém nepredstavuje, no ako všade, nájdu sa špekulanti.
Opíšem konkrétny príklad.
Pán X má blog kde chce písať recenzie (dajme tomu že o hardvéri). Keďže zatiaľ nemá žiadnu vábivú návštevnosť a vlastne ani obsah, zadarmo mu na recenziu pravdepodobne žiadny kúsok hardvéru nik nedá.
Namiesto toho, aby spravil niekoľko prvých recenzií na to, čo už má doma, sa rozhodne pre iný postup. Vie, že zo zákona môže do siedmych dní vrátiť tovar objednaný cez internet bez udania dôvodu späť a predajca je povinný vrátiť mu jeho peniaze.
Naškudlí teda danú sumičku, objedná, pár dní strávi testovaním a následne obratom pošle tovar späť predajcovi so žiadosťou o vrátenie peňazí. Recenzia je napísaná, návštevnosť blogu rastie, svoje peniaze má späť a navyše sa nejaké to euríčko sa prikotúľa aj z reklamy, prípadne nejakých affiliate odkazov, ktoré na blog stihol zavesiť. Hurá objednať ďalší kúsok hardvéru a postup zopakovať.
Zdá sa vám to nereálne? Bohužiaľ aj toto sa u nás deje.
Veľký eshop, ktorý už dlhšie pôsobí na trhu, s tým veľký problém mať nebude. Jeho zisk ani existenciu to neohrozí, aj napriek tomu, že „použitý“ tovar už nepredá za plnú cenu.
Čo však tie menšie? Tie čo nemajú skladové zásoby (hlavne tých drahších produktov), s prevádzkou ešte len začínajú a každé euro by najradšej hneď otočili napríklad do marketingu, aby sa čo najskôr rozbehli. Tie môžu mať s daným počínaním celkom problém.
Je preto hlavne v začiatkoch dobré na podobné ťažkosti myslieť dopredu a prispôsobiť im aj svoje obchodné podmienky – vyhradiť si právo na storno objednávky zo strany eshopu za určitých podmienok. Zákon sa dodržiavať musí a teda ak chce zákazník naozaj tovar vrátiť, obchodník to proste musí akceptovať. Nemusí však akceptovať každú objednávku.
Je tak možné sa tomu do budúcna vyhnúť. Vybudovať si „blacklist“ – zoznam zákazníkov špekulantov, ktorým už ďalšiu objednávku proste odmietnete, kvôli ich rizikovému profilu (či zvoliť metódu jeden/dva/tri krát a dosť, je už na vás).
Nespraví to z vás možno hneď v úvode najobľúbenejšieho predajcu, no neskončíte ani ako lacná požičovňa a sklad použitého tovaru.
Ak už máte svoj blacklist, či skúsenosť s podobnými zákazníkmi, smelo sa o ne podeľte v komentároch.
P.S.: Aby nedošlo k nejakému honu na čarodejnice – čo sa týka väčšiny blogerov, ktorí už píšu recenzie dlhšie, tí fungujú väčšinou tak, že recenzujú to čo si sami kúpia a mienia to aj používať, alebo daný tovar dostanú na recenziu priamo od predajcu/výrobcu po dohode na spolupráci, práve výmenou za recenziu. Čím ďalej tým viac prevádzkovateľov eshopov si totiž silu blogerov uvedomuje a práve tento spôsob spolupráce im dokonca sami ponúkajú.
Ja mam eshop tri roky a doteraz som potrebu blacklistu nemal. Zakaznik moze vratit tovar do 7mich dni (aj ked ja beriem spat do 14) a proste to neriesim, to je riziko podnikania… Ako obcas sa najde zakaznik vysierac, ale zas, ze by zakaznik mal v ruke az take paky, to nie – koniec koncov jeho peniaze mam na ucte ja
Zakon je zakon, a to ze zakaznikove peniaze su inde z nich nerobi rukojemnika 🙂
Kazdopadne, gratulujem k slusnym a poctivym zakaznikom a zelam nech sa ziadny spekulant este dlho neobjavi 🙂 Nie kazdy ma take stastie.
To bolo skor myslene v tom vyzname s tymi peniazmi, ze lehota na vratenie penazi je 15 dni, takze je pre zakaznika rozdiel ci mu pridu hned, alebo az za 15 dni. A pokial fakt je to vysierac, tak v zmysle zakona mu muze byt uctovany poplatok za navratenie tovaru do povodneho stavu. Co teda neriesim, lebo logicky, zakaznik pride na to, ze mu tovar nevyhovuje az ked ho odskusa. Ale zakonna moznost ako mu znizit ciastku, ktoru mu vratim tam je.
Nehovoriac o tom, ze zakaznik je v prirodzenom strese, lebo jeho peniaze mam ja – aj ked mu ich musim samozrejme vratit, ale je x pripadov eshopov aj vacsich, kde to nie vzdy ide tak ako ma.
To len na doplnenie, som rad za svojich pohodovych zakaznikov 🙂
Ja mam opacny problem: co robit, ak som si cez eshop objednala saty, nesadli, poslala som ich naspat, su 3.tyzden na poste a prevazdkovatel sa stratil – neodpisuje na maily, vsetky 3 telefony ma vypnute. Nejde o malu sumu, saty stali vyse 100 eur.. viete mi poradit?
bohuzial nemame ako pomoct. skuste sa obratit na prislusny organ dozoru, tj. SOI pre dany okres/kraj kde je firma, ci prevadzkovatel registrovany.