SEO – Search Engine Optimization, alebo po našom „optimalizácia pre vyhľadávače“ je jednou z najdôležitejších vecí, ktoré väčšina e-shopov rieši. Ak sa spýtame wikipédie čo to to SEO je dostane sa nám nasledujúcej definície:
„Optimalizácia pre vyhľadávače (z angl. search engine optimization, SEO) je súbor techník na zlepšenie automatizovaného indexovania stránky v internetových vyhľadávačoch. Cieľom optimalizácie je zlepšenie pozície, na ktorej sa optimalizovaná webová stránka zobrazí vo výsledkoch vyhľadávania. Efektívna optimalizácia si vyžaduje zmeny v HTML kóde stránok, preto sa techniky uplatňujú už pri ich návrhu a vývoji. Optimalizácia pre vyhľadávače prebieha na stránke i mimo stránky, podľa toho rozdelujeme ON PAGE a OFF PAGE faktory SEO.“ zdroj: Wikipedia
V jednoduchšej reči – SEO je tá mágia, ktorá vám pomôžue dostať sa na vyššie priečky vo vyhľadávačoch. Na Slovensku je najznámejší a najpoužívanejší vyhľadávač Google v Česku sú na tom najlepšie Seznam a Google pričom má, aspoň zatiaľ, Seznam trochu navrch.
Vyhľadávače používa drvivá väčšina návštevníkov internetu takže ich marketingové využitie je obrovské. Tu si môžte pozrieť ako sú hľadané vaše produkty:
Hľadanosť v google
Hľadanosť na sezname
SEO je jedna z foriem marketingu za ktorú „nemusíte platiť“. Samozrejme len za predpokladu, že viete ako na to, inak si musíte na to najať odborníkov. I napriek tomu, že cena niektorých agentúr a webových štúdii je dosť vysoká, tak SEO patrí medzi najefektívnejšie formy reklamy.
Dajte si ale pozor na spoločnosti, ktoré majú výrazne nižšie ceny, alebo sa vám snažia tvrdiť, že vedia garantovať prvé miesto vo výsledkoch vyhľadávania. Do algoritmov googlu totiž nikto nevidí a nikdy neviete vďaka čomu presne sú web stránky konkurentov vyššie ako tie vaše. Vždy môžete mať len približnú predstavu (aj keď niekedy dosť presnú).
Našťastie však sú známe niektoré faktory, ktoré vyhľadávače pri určovaní pozícií berú v úvahu. A práve na vylepšovaní týchto faktorov je postavené SEO.
Celé seo sa zvykne deliť na dve hlavné časti:
On-page SEO: to sú faktory priamo na stránke. On-page optimalizácia teda súvisí zo zmenami v samotnom e-shope. Firmy bežne ponúkajú tzv. SEO analýzu, ktorá je zameraná práve na zhodnotenie aktuálneho stavu webu a prípadný návrh úprav na ňom.
Off-page SEO: sú faktory mimo stránky. Inak povedané sú to spätné odkazy, ktoré na e-shop vedú. Ich optimalizácia sa nazýva inak aj Linkbuilding – budovanie spätných odkazov a pod týmto názvom ju aj väčšina agentúr ponúka.
SEO je samo o sebe dnes už samostatná oblasť internetového marketingu a na jeho dôkladné popísanie rozhodne nestačí jeden článok. To podstatné čo by ste si však mali odniesť je, že SEO je jedna z najlepších foriem marketingu a určite sa oplatí na nej pracovať.