• Úvod
  • Guestblogging
  • Reklama
  • Kontakt
Eshopar

Komu vlastne prospieva anketa shop roka?

september 26, 2013 3:27 pm / 6 komentárov / admin

Už niekoľko rokov sa u nás v réžii porovnávača cien Heureka.sk organizuje súťaž „eshopov“ o titul shop roku. Zapája sa do nej mnoho rôznych eshopov a to podla mňa dosť bez rozmyslu.

V tejto ankete sa udeľuje niekoľko cien – Cena popularity, Cena kvality a Cena Heureky. Venovať sa budem prevažne cene popularity, keďže tá je najviac ovplyvniteľná zo strany eshopu a vyžaduje od samotného eshopu aj značnú aktivitu navyše.

Aký je prínos ankety pre eshop?

Ak idem robiť niečo, čo nie je nutne potrebné pre moje podnikanie, tak by som si mal najprv porovnať čo z toho mám, resp. či z toho vôbec niečo mám. A z tejto ankety samotný eshop nemá viacmenej nič (až na výnimočné prípady).

Teda, budem konkrétnejší – eshop ktorý vyhrá, získa ocenenie, ktoré zákazníka reálne viacmenej nezaujíma. Samotný eshop má prakticky jedinú možnosť ako toto „ocenenie“ využiť a to tak, že si ho zavesí niekde na svoj web, aby s jeho pomocou zvýšil dôveryhodnosť svojho obchodu.

To je potom vo výsledku len jedna ikonka na webe navyše, ktorá ako bonus propaguje viac Heureku samotnú namiesto eshopu a z hľadiska objektivity nevypovedá v niektorých prípadoch o ničom. Aj to navyše eshop „získa“ len v prípade, že danú anketu vo svojej kategórii vyhrá.

Pod pojmom „vyhrá“ rozumej – zahltí so žiadosťou o hlas, či hodnotenie celé okolie tak kvalitne, že za neho nakoniec zahlasuje najviac ľudí v danej kategórii. Vlastne, budem konkrétny. Heureka doslova vyzýva eshopy, aby svoju účasť v súťaži propagovali kde sa dá – špeciálnym bannerom, vysúvacím rohom v eshope, či špeciálnym newslettrom.

Že je toto konanie vlastne v rozpore s tým čo je cieľom samotného eshopu – predať, je asi detail. Heureku nemá prečo zaujímať, že nejaký ten vysúvací roh v eshope je otravný a rozptyľujúci, že newsletter chcú ľudia kvôli prehľadu noviniek v ponuke eshopu a nie kvôli nejakej ankete kde si meria pipíkov počty klikajúcich ovečiek niekoľko eshopov, či že vo výsledku sa návštevník eshopu oddiali od konverzie – namiesto objednania sa začne zapodievať niečim iným (a eshop tak eventuálne stráca potencionálneho zákazníka).

Možno niekto za benefit pre eshop ešte bude pokladať aj prípadný spätný link z webu súťaže. Nakoľko je to ale väčšinou priama výmena a navyše je na danej podstránke niekoľko desiatok externých odkazov (o skutočnej relevantnosti k téme eshopu nehovoriac), sila takého linku je mizivá – preto to za benefit rozhodne nepokladám.

— UPDATE —

Pokiaľ, máte eshop, ktorý práve vďaka Heureke generuje pekné zisky a míňate zaujímavé čiastky na PPC reklamu na nej, môže byť pre vás zaujímavá potencionálne nižšia cena za dosahovanie vyšších pozícií na heureke (pozície sa určujú podobne ako pri Google AdWords a vplývajú na ne kladne aj rôzne značky a ocenenia ktoré eshop získa).

Bránami Heureky však tak či tak tieto prípadné nepriame benefity viacmenej začínajú a aj končia (nehovoriac o tom, že ich získa vždy len niekoľko eshopov).

Benefit pre zákazníka?

Aký má daná súťaž prínos pre zákazníka samotného? Takmer žiadny.

Dané ocenenia sú objektívne úplne minimálne, lebo účasť v súťaži je dobrovoľná (ocitne sa v nej tak len malé percento eshopov – nie všetky ktoré u nás sú) a výhra samotná pri cene popularity je podmienená klikaním, ktoré nezávisí na skutočnej obľube a kvalite, ale na tom kto viac kričí „klikajte, všetci klikajte“.

Teda vlastne jeden benefit pre zákazníka sa možno nájde. Ten sa totiž dozvie že je tu nejaký porovnávač cien a možno si ho pôjde aj bližšie pozrieť. A možno si tam vyhľadá aj ten produkt, ktorý by rád kúpil a možno ho náhodou nájde lacnejšie, u iného eshopu ako od ktorého prišiel. Takže prípadne ušetrí (na úkor zapojeného eshopu).

Benefit pre organizátora?

Tu je to už oveľa krajšie. Celá súťaž je totiž hlavne jeden veľký benefit pre samotnú Heureku. Čo získa?

V prvom rade sa rozšíri povedomie o nej – zorganizovať podobnú akciu, navyše každoročne je branding ako vyšitý. Najlepšie na tom je, že táto reklama je pre nich prakticky zadarmo. Stojí ich to len čas na jej realizáciu a budujú si tak silnú značku.

V druhom rade získajú linky – spätné odkazy (tie majú blahodarný vplyv na SEO). Eshopy, ktoré sa aktívne zapoja, svoju účasť spomenú s cieľom vyhrať kde sa len dá. To pre Heureku znamená prísun linkov z mnohých webov a sociálnych sietí. No a tie najpopulárnejšie eshopy, ktoré pravdepodobne rovnako kvalitne ako umiestnili linky na anketu, vedia umiestniť aj linky na seba a tým pádom majú pekný kusisko odkazovej šťavy? Tak tie vyhrajú právo dať na ich web ikonku o tom že vyhrali a prípadne z nej nasmerovať odkaz zase späť na heureku (príp. web o ankete samotnej, z ktorej potom ide zase link na samotnú Heureku).

Okrem nepriameho zvyšovania návštevnosti vplyvom spätných odkazov na SEO, nejakú tu návštevnosť vygenerujú pravdepodobne aj samotné zmienky o Heureke počas trvania celej ankety.

Pripomeňme si ako porovnávače cien generujú svoje príjmy – berú XML exporty z eshopov, ktoré im ho poskytnú a tieto potom párujú tak, aby vždy vedeli ukázať návštevníkovi ceny v rôznych eshopoch, prakticky pre akýkoľvek produkt, pekne v prehľadnej tabuľke. Tu prichádza mágia ako z toho vytrieskať peniaze – eshopom umožníme v daných výsledkoch sa posunúť vyššie, tým že si zvolia program, pri ktorom za kliknutie na „ich odkaz“ zaplatia pár centíkov. Čiže klasická PPC (pay per click) reklama.

Logicky potom platí – čím viac návštevníkov, tým viac preklikov = tým vyšší zisk.

Preto zorganizovať anketu, ktorá mnohými spôsobmi zvyšuje návštevnosť je tak krásny nápad. Well done Heureka, well done.

P.S.: Aby bolo jasné, článok nie je namierený proti portálu Heureka.sk ako takému. Porovnávače cien majú v marketingu pre eshop svoje miesto a vedia byť prínosom ak sa správne využívajú. To však býva situácia win-win, zatiaľ čo anketa o ktorej článok je, je situácia win-? (skôr v neprospech eshopov). Berte to preto prosím ako upozornenie na to ako sa veci majú a že pred zapojením sa do nejakého podobného merania dĺžky pipíkov je dobre najprv sa zamyslieť.



Ak sa ti článok páčil, podpor ho na vybrali.sme.sk →

Žiadne podobné články sa nenašli.

Posted in: Ako na zákazníkov, Príklady z praxe

6 Thoughts on “Komu vlastne prospieva anketa shop roka?”

  1. xkatulienka on september 26, 2013 at 3:44 pm said:

    Ako osoba starajúca sa o eshopy na Heureke musím povedať, že pre eshopy to má prínos.
    Minulý rok jeden z našich eshopov vyhral v kategórii 1. miesto. Zo stránky ShopRoku sme zaznamenali traffic aj predaj. Výhrou sme získali aj zlaté logo „Overené zákazníkmi“ a produkty eshopu sa zobrazovali na vyšších pozíciach aj s menším biddingom. Taktiež sme získali „Garanciu nákupu“, čo opäť prispieva k dôveryhodnosti eshopu a lepším pozíciám v prehľade eshopov na Heureke.
    Z pohľadu zákazníka to nemá žiadny prínos, takže s tým súhlasím. A jasné, že heureka tým získa slušnú návštevnosť. Len som chcela doplniť aj iný pohľad zo strany eshopu.

    Reply↓
    • admin on september 26, 2013 at 4:07 pm said:

      aky je ten rozdiel v bidoch? z kolko na kolko sa zvysil predaj? mozes sem hodit konkretne cisla? (nazov eshopu nemusis, ale nejake realne cisla by potesili)

      tie cejchy boli dosledok sutaze samotnej (priama vyhra), alebo sa vyskytli popri nej (v dosledku zaspamovania publika s poziadavkami o hodnotenia na heureke)?

      btw: vsetko co spominas je tak ci tak prakticky benefit len v ramci porovnavaca heureka – vo vysledku to tak moze vitaznemu eshopu pomoct ziskat nejakeho toho navstevnika z heureky, no nie z inych zdrojov (+ za tu navstevnost odtial si este samozrejme aj zaplatia). pre ostatne zucastnene eshopy (tie ktore nevyhraju) tam ten benefit predpokladam nie je. samotna heureka ziska takou sutazou daleko viac ako ponuka vo forme tejto protihodnoty.

      Reply↓
      • xkatulienka on september 26, 2013 at 4:16 pm said:

        Rozdiel v biddingu: Povedala by som, že sme ušetrili minimálne 25% na prvú pozíciu.

        cejchy – neviem čo to znamená

        „benefit len v ramci porovnávača“ – áno, ale keď si uvedomíš že Heureka tvorí cca 10-50% obratu tak je to benefit jak sviňa

        PS: Zdá sa mi, že neoddeľuješ Cenu popularity a Cenu kvality. Pre popularitu musíš chodiť na stránku shoproku.sk a zahlasovať. To je dosť o hubu (nútiš zákazníka aby išiel na stránku a niečo tam odoslal) a máš obrovskú konkurenciu.
        Cena kvality je úplne niečo iné a hodnotí sa na základe pozitívnych/negatívnych reakcii od zákazníkov, ktorý na eshope nakúpili. To je ten email či odporúčaš/neodporúčaš eshop, ktorý ti príde asi 10 dní po nákupe.
        Na získanie zlatého ocenenia + Garancie nákupu ti stačí umiestnenie na pozícii Finalista, nemusíš vyhrať 1. miesto.

        PS2: Keďže tu tak silno bloguješ o tom, ako má eshop vyzerať a pod, prevádzkuješ eshop?

        Reply↓
        • admin on september 26, 2013 at 4:34 pm said:

          1. cejchy – znacky, odznaky, medailony, …. nazvat to mozeme lubovolne, su to tie loga ktore ziskavas

          2. ok, ale kolko z tych 10-50% je realne ovplyvnenych danou sutazou? to chce konkretne cisla – percentami sa vacsinou len kamufluje bezvyznamny vplyv. (+osobne by som tu hranicu posunul daleko nizsie, zalezi ale samozrejme na konkretnej marketingovej taktike eshopu)

          3. cena popularity je prevazne o spamovani zakaznikov. cena kvality ciastocne taktiez + mnoho z tych „benefitov“ ktorymi su prave dane cejchy su potom dosledkom prave tych hodnoteni (kedze sa tie sa realne ziskavaju aj mimo obdobia ankety/sutaze).

          4. ok, „ziskaju“ (ak teda je co) aj nejaky ti finalisti. stale ale zostava hroamda eshopov ktore nedostanu ani to.

          5. ano, spolupracujem rovno na niekolkych

          Reply↓
          • xkatulienka on september 26, 2013 at 5:14 pm said:

            1 – vďaka za vysvetlenie. V živote som to nepočula.

            2 – Chceš reálne čísla? Ok. Eshop ktorý za posledný mesiac zarobil €359,210.28, mal z heureky €176,467.39. Percentá si vieš vyrátať. A mohla by som si prepínať analytics na ďalšie a ďalšie eshopy.
            Takže Heureka je dôležitá a keď na nej môžeš mínať menej kreditu, tak je to pre teba obrovské plus.

            3 – Cena kvality – tak či tak sa posiela zákazníkovi formulár o spokojnosti s nákupom. Na základe toho získava eshop klasické ocenenie Overený obchod. Keď ho nemáš, nemôžeš bidovať a na Heureke v prehľade eshopov vyzeráš zle.
            Cena popularity je o spamovaní, s tým som súhlasila už vyššie.

            4 – preto sa to volá súťaž. O čom by to bolo kebyže zlatý „cejch“ (odkiaľ máš toto slovo?) dostane každý?

            5 – s akými ak to nie je tajné.

          • admin on september 26, 2013 at 6:48 pm said:

            1. slovnu zasobu ma kazdy inu 🙂 mozno ja nepoznam niektore slova ktore pouzivas ty

            2. Diki, clanocek mierne updatnuty. Clovek sa v tejto oblasti stlae uci cosi nove. Vacsina eshopov z ktorymi mam tu cest ci uz z hladiska spravy, alebo len prilezitostnej vypomoci take sumy na heureke netocila (pritom tam samozrejme su, cvakaju atd).

            add: Bolo by este zaujimave keby sa dalo konkretne vycislit v nejakej case study kolko aky realne malo dane ziskanie ocenenia vplyv na samotny zisk – nechces sa na to podujat? Ak by tam boli hodnotne data tak priestor pre publikovanie rad poskytnem.

            4. Samozrejme, je vsak na eshoparovi samotnom aby si vedel aspon predstavit ci ma nejaku sancu na vyhru 🙂 inak len robi reklamu zadarmo a nema z toho nic okrem straty casu a pripadne odlakania par zakaznikov.

            5. Konkretne eshopy prezradzat bohuzial nejdem (v niektorych pripadoch NDA).

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Post Navigation

← Previous Post
Next Post →

Kategórie

  • Affiliate (1)
  • Ako na zákazníkov (9)
  • Atomer (4)
  • Chyby eshopov (6)
  • Eshop a offline svet (6)
  • Eshop na prenájom (4)
  • Marketing (1)
  • Návody (7)
  • Podnikanie (14)
  • Použiteľnosť (7)
  • PPC (2)
  • Príklady z praxe (13)
  • SEO (2)
  • Softvérové riešenia (11)
  • Technická výbava (9)
  • Zákony (1)

Kde hľadať webhosting, alebo VPS?

Dlho sme hľadali kvalitný webhosting pre mnoho našich projektov (okrem iného aj samotný eshopar.sk). A našli sme.

Hostujeme vo WEDOS.CZ, ktorý radi odporúčame aj všetkým ostatným. Za veľmi priateľné ceny dostanete top služby, snáď najlepšiu stabilitu v rámci CZ/SK trhu a non-stop support 24/7.

Odber nových článkov

Vyplňte váš email a budete dostávať oznámenie o nových článkoch hneď po ich publikovaní.

Odporúčame

Knihy o marketingu a manažmente
Stoly, kreslá a zariadenie pre reštaurácie
Magazín o práci z domu
Kvalitné matrace pre poriadny oddych po celodennej práci.

Pridaj sa k nám

Follow @eshopar
© Copyright 2019 - Eshopar
Infinity Theme by DesignCoral / WordPress
Používaním týchto webových stránok súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby a presnejšie zacieliť obsah.Ok Viac info
Privacy & Cookies Policy